Wednesday, August 15, 2012

Telegram Untukmu






"Noor Syafiqah Azani....". Ayah aku memanggil.
"Ahak! Ahak!. I'm coming..."
"Nah, ni setem yang Fiqah pesan." Aku confuselah. Nama banyak sangat. Kejap Syafiqah, Fiqah, Pqah, Iqah. Lepas ni panggil Pqah Syafiq je lah. Amacam?. Alah... panggilah puteri... sweet sikit, ye tak?.

Bila tiba saja bulan Ramadhan, aku tidak lupa melayangkan kad ucapan. Kira ni rutin tahunan sejak aku berumur 12 tahun lagi. Tak kisahlah musuh atau kawan, sesiapa yang rapat mesti aku pastikan dia dapat kad aku.

"Pastikan pos sebelum 13 Ogos. Nanti tak sampai pulak."
"Baik, ayah!". Barulah gabra nak karang ayat, nak cari alamat pastu sembur minyak wangi sikit. Ahhhh!!! semerbak tau. Kali ni aku cuma menggunakan setem 50 sen saja untuk pos domestik dan 60 sen untuk pos luar daerah. Yalah nak pos ke Johor, Pahang, Kajang, Terengganu, Perlis. Pqah ada baca Pos Malaysia cuma mengambil cas 30 sen sahaja untuk setiap surat yang dihantar. Murahnya. Banyak jugalah aku agihkan kad raya setiap tahun dalam 20 keping. Aku fikir berbaloi kerana urmmm.... ramai yang komplen aku ni kedekut kasih sayang. Pqah harap dengan dah tak private blog, kirim kad raya menjadi indikator Pqah sayang la dekat korang. Bukan tak ingat tapi sibuk sikit sejak akhir-akhir ni. Janganlah fikir yang bukan-bukan. Naik jerawat nanti. Haaaa...........kan ada yang dah gabra.

Pqah tak delah mengharap orang nak balas sebab itu tanda ingatan. Tapi tersentuh jugalah bila ada ramai juga yang membalas. Puitis, gramatis tak usah cakaplah. Berkajang-kajang.Nostalgia tau. Kadang berlanjutan ke e-mel pulak.

"Adakah kita bermusuh." Satu sms dari rakan mengejutkan aku.
"Kita tak akan pernah bermusuh. Sampai bila-bila." Aku menjawab sepenuh hati. Ada rasa ntahlah, deep feeling. "Kita minta maaf........ Selama ni........" Tak naklah cerita. Gone let it by gone. Ringkasnya, Lebaran kali ini semakin banyak salam kemaafan dihulur dan diberi. Lupakanlah. Ada yang dapat kad kartun ada yang dapat corak bunga-bunga. Alah, yang penting isinya. Cuma aku akui kad raya tahun lepas paling ramai komplen buat diorang bercucuran air mata. Ntah, tetiba pulak terlebih feeling.

 Biasalah, dari sini aku belajar sesuatu. Sekecil mana pun kapak namun bisa menumbang sebesar-besar pokok. Kapak itu umpama anasir jahat yang ingin menjatuhkan persahabatan kita yang seteguh pohon itu. Teringat aku pada seorang teman lama. Kami bertahan sehingga 13 tahun. Baru beberapa hari lepas dia menghubungi aku. Kami sentiasa ingat betapa kami berfikir begitu panjang sebelum menghulur salam persahabatan, jadi tentu kami yang akan mempertahankan. Ingat lagi kami selalunya memilih persatuan yang sama. Jika aku pengerusi, dia setiausaha dan begitulah. Andai dia outstation, segala kerja aku yang bereskan. Yalah, dia ada program luarkan, nanti dia cover lah aku pulak. Tu pasal aku sayang pada dia. Jangan risau, ni kawan perempuan. Hurmmm.... sebenarnya, rasa benci tu buat kita sakit hati. Sebenarnya kita sayang dekat dia tapi kadang-kadang entah tak nak mengaku. Ego. Cewah.... Jadi, percayalah kita tak mampu untuk membenci.

No comments:

Post a Comment