Monday, December 1, 2014

Pencil Case Kelopak Jantung




 29 November iaitu hari Sabtu lepas, aku ke rumah sewa kawan aku, Nabila dan Athirah di Pusat Komersil, Seksyen 7. Bila melangkah masuk ke rumah diorang, aku rasa macam kenal je pencil case ni.. Lah, ni lah pencil case yang aku bagi dekat Athirah masa birthday dia yang ke-20, dua tahun lepas. Aku rasa terharu sangat Athirah masih lagi sudi guna pencil case yang aku bagi walaupun dah terlalu banyak perubahan dari segi warna dan teksturnya.

Ada jugak bagi hadiah masa birthday dia pada tahun-tahun sudah... Tapi yang ni paling istimewa.. Sebab aku suka corak kotak-kotak sebab nampak kemas.. Lagipun, waktu beli hadiah ni, aku baru ja turun dari bas eskpres dari Kedah... Dah tu, kena redah hujan pulak...Tapi, hujan tu kan rahmat. Aku harap rahmat Allah akan sentiasa bersama dengan kita semua, amin...

Aku ada beli hadiah untuk Athirah sempena konvo esok...Tapi, bila keluar shopping, aku tambah satu lagi hadiah... Nak tengok tak?


Tadaaa!!
Aku dah belikan pencil case baru untuk Athirah. Pencil case ni sempena birthday Athirah yang lepas. Aci lah lambat sikit sebab tahun lepas aku bagi hadiah dekat Athirah seminggu lebih awal daripada birthday sebenar dia. Malu aku...dah la ada Meera Nordin..Nasiblah Athirah sudi menunggu sampai seminggu then barulah dia buka..Terima kasih awak,..hope pencil case ni akan jadi tanda ingatan pada awak, Athirah..sebab lepas ni maybe kita dah tak jumpa lagi dah...

Daripada kisah pencil case Athirah ni, banyak pengajaran yang aku dapat. Bak kata Meera Nordin, self-esteem aku ni rendah. Aku selalu rasa aku ni..hurm.. tapi, bila Nabila bagi tahu yang dia recall dulu apa yang aku minat sebelum pilihkan hadiah untuk aku, aku rasa sedih.. Tak sangka, aku pun penting dalam hidup Nabila..Aku ingat aku ni..hurmm..


Aku rasa happy sangat sebab dapat hadiah daripada Nabila...Aku memang suka la tumbler..aku pun minat kumpul sticker..So cute..


Lepas ni, mesti rindu nak selfie dengan Nabila..


Dan,..aku pun rasa terharu dengan Bai, roommate aku semester lepas,..Bai baik sangat dengan aku..Masa dia konvo Sabtu hari tu, bukan aku yang redah lautan manusia tapi Bai pulak yang datang cari aku..Terharu sangat... Banyak memori dengan Bai walaupun kami kenal tak sampai setahun pun,Terima kasih Bai sebab banyak care dan gosip-gosip dengan Pqah selama ni.


Aku tak tau la nak letak imej apa untuk Ad.Dah lama dah aku kenal Ad.Selalu pergi intai Ad masa dia kerja di gerai ais krim dulu.. Gila bayang la time tu..Ad serius lawak. Pecah usus bila bercakap dengan Ad. Aku sekarang dikawal rapi oleh Ad. Nak keluar jalan-jalan kena bawak payung, takut demam kena hujan..Nak bergayut lama-lama kena marah, "Ika jangan cakap dengan orang yang tak kenal. Apa-apa call, tau...". Tu yang Ad pesan tadi.Tapi, aku dah bercakap dengan ramai orang bila Ad tinggalkan aku kat sini. Ad suruh aku guna PTAR 3 tapi Ad tak tau pun yang aku sekarang di PTAR 4..Syhh!!..


Penasihat akademik terbaik dalam hidup aku.. Setahu aku la, orang lain dah tak sudi dah nak layan 'miss-ex'.. tapi Teacher Zulfa dan Cikgu Halim ok je.. 


Rasanya tak tunjuk gambar pun semua orang kenal dah kot...Ni lah Meera Nordin.. Paling gojes, vogue dalam hidup aku...Rasa terharu sebab kami masih mampu bertahan hingga ke hari ni, alhamdulillah.. Rahsia?...Entah..cuba tanya Meera pakai jampi apa... Senang ja actually, jangan la ada sense of belonging sangat... Sepanjang aku berkawan dengan Meera, aku tak pernah amik peduli latar belakang atau latar hidup Meera.. Aku main belasah ja sambar dia jadi kawan aku..Berkat sebab berjumpa lepas solat Subuh kot..

Esok, Insya-Allah, majlis konvo..Aku teringat pesan Ad...belajar bukan sebab nak konvo... Ya, Ad..Ika tau tu..Tapi, sebab majlis konvo ni lah Ika sedar satau perkara.. Kita tak perlu peduli pada orang tak peduli akan diri kita tapi pedulilah pada orang yang selalu peduli akan sakit pening, alahan makanan, dan hari-hari penting kita sebab dalam hidup ni kita perlukan orang yang peduli dan terus peduli akan diri kita...

Dalam diam-diam aku bertekad bahawa perjuangan ini akan aku teruskan, InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment