Thursday, August 9, 2012

"Pqah percaya tak pada cinta?". Apa lagi ni?. Bulan puasa ni bukankah lebih manis berbicara yang elok-elok saja. Hai, nasiblah baru lepas solat terawih. 

"Ya....". Aku percaya. Sungguh! Cinta itu luas maknanya bagi aku.
"Kenapa kita tak pernah tahu siapa ehem-ehem Pqah?". Ler... apa ni?.
"Ntahlah...Pqah ni kalau boleh tak nak fikir lagi. Kan baru 20 tahun." Menjerat la soalan macam ni. Aku pun tak pernah tahu siapakah ehem-ehem aku.
"Yalah, umur beginilah kena mula mencari."
"Macam mana nak cari kalau sibuk dengan pelajaran. Lagipun, Pqah tak nak esok Pqah menyesal dalam hidup, kesian dekat parents lagi teruk akhirnya kita dengan dia tak de apa-apa pun...Nanti jadi dendam pulak....."
"Tak de yang hensem ke di fakulti Pqah."
"Ntahlah... tak sempat nak cari."
"Tak sunyi ke Pqah?". Aku ni teruk sangat ke?
"Tak..."

Tipu!. Aku menipu diri aku sendiri. Kenapa engkau sering bertanya akan hal yang sudah engkau ketahui. Aku sunyi. Sejak kematian arwah atuk aku, aku bagaikan hilang arah. Aku ketawa, engkau tahukah betapa hati aku terseksa. Aku.... sepi dalam ramai. Tapi  perlukah aku ceritakan semua itu. Semua orang ada masalah sendiri, kisah yang tersendiri. Bukan aku tak mahu mencuba, tapi aku tak akan terutama dengan rakan sefakulti. Dan kalimah tidak akan bermakna aku akan terus begini... sendiri. Dan.. bukan seawal usia ini. Tak mungkin aku tergugat. Aku cuba bertahan.

Sewaktu aku kurang sihat, rasa sayu pulak. Ada teman, yalah sudah berpunya ada yang mengambil berat. Teringin nak update status di FB. Tapi maniskah?. Aku malu. Biarlah Hatin dan Daia sahaja yang tahu. Bukankah lebih manis. Apakah bahagia ada seseorang di sisi menemani?. Aku malu berfikir begitu. Biarlah dalam diam tanpa aku ketahui. Kan lebih indah begitu. 

 Aku pun perempuan. Aku pun ada hati dan perasaan. 

"Jadi kenapa ya tanya Pqah macam tu?." Aku kembali ke alam realiti.
"Saja nak tahu. Tak sabar." Hurmmm... aku dah agak dah. Kalau Pqah kahwin sure Pqah invite.
"Ready je lah dengan baju kurung warna hijau." Aku tersenyum sendiri. Hijau.. hai,Pqah suka. 
"Tapi warna tema hijau jugak ke?". Ntahlah... Hisyy.. apalah Pqah ni. Kemungkinan besar ya. Alah, tak kisahlah warna merah pun. Macam mana nak fikir kalau habuk pun tak nampak.

Cinta... apa guna aku bercinta kalau tak ke mana. Malas nak berkepit ke sana ke mari. Malulah. Cukuplah satu saja seumur hidup. Senang nak cakap dekat anak-anak nanti "Mak tak ada orang lain, dari dulu sampai sekarang ada ayah korang sorang jerr...". Kalau betul sayang, kenalah simpan, jaga. Aku bukan baju, boleh ditukar ganti setiap hari. Dan samalah dengan sesiapa yang aku kasihi suatu hari nanti. Mereka bukan boneka, bukan bola boleh dibuat bahan mainan sekadar bereksperimen. Nak eksperimen apa lagi... Kalau tak biasa tak usahlah, menjerat diri.

Andai tiada cinta, susah pula. Rindu pun ada juga.... sikit-sikit dah la. Aku ntah kalau boleh ingin yang sederhana kerana itu lebih istimewa di hati aku. Tak akan orang ada boyfriend aku pun nak ada. Logiklah sikit, semua tu tidak akan kekal. Kenalah sabar...pasti suatu hari nanti aku akan layangkan jua kalimah walimatulurusnya... Tunggu!!!


No comments:

Post a Comment