Saturday, August 4, 2012

Puasa Ke?



Beberapa hari yang lalu, setelah selesai urusan di bank, aku keluar untuk membeli barang keperluan diri. Aku fikir dalam bulan puasa ni senanglah nak shopping, orang tak berapa nak ramai. Tapi tak juga. Dalam sibuk tertoleh-toleh kedai yang ingin dituju, aku ternampak sebuah kedai makan ni. Tak apalah, kedai orang Cina. Tapi... bila kali kedua aku toleh, aku nampak kelibat orang Melayu dalam kedai tu sedang amboii... sedang pilih lauk. Hai, nak lunch ke?. Dah lupa ke dah dua minggu dah berpuasa.


Peliknya, yang pergi kedai makan ni orang tua yang dah boleh panggil atuk. Peliklah... kenapa boleh jadi macam tu. Rumah kata pergi, kubur kata mari. Malu tau dekat budak-budak tadika yang baru balik taska. Diorang pun puasa juga. Tak apalah puasa separuh hari pun sesuai dengan kudrat diorang.


Paling aku tak tahan kenapa lah pergi makan di kedai orang Cina?. Tak geli ke?. Tak malu ke?. 
Orang bukan Islam tu setengahnya tu makan sembunyi-sembunyi tau bila datang bulan puasa. 


Aku tertanya jugalah, pegawai agama tak datang serbu ke?. Tahun lepas aku nampak ramai bertempiaran lari bila pegawai agama datang serbu. Tu lah....Buat malu dekat cucu ja. Ayah aku kata kali ni, modus operandinya lain sikit, diorang datang serbu pada waktu pagi. Ermmm... baguslah. Yang tak bestnya, aku nampak ada setengahnya tu lepas makan pergi kedai nombor ekor pula. Ishh... tak habis-habis lagi.


Tak faham dengan setengah atuk yang masih tak sedar diri. Kalau uzur tu, tak apalah. Tapi, tak kan la uzur, sihat je nampak. Tak hairanla kalau sekarang dah jadi trend atuk rogol cucu sendiri. Yalah, nak tahan nafsu lapar dahaga pun tak mampu... Faham-fahamlah sendiri.



No comments:

Post a Comment